Kwiecień obfitował w wydarzenia branżowe na rynku farmaceutycznym. Kilkanaście dni po TOP Trendy 2018 miałem przyjemność uczestniczyć w IV Forum Liderów Farmacji, organizowanym przez firmę Business Point. W trakcie tego wydarzenia skupiliśmy się na przedstawieniu producentom sposobu myślenia Internautów dokonujących zakupów farmaceutyków w Internecie i odpowiedzi na pytanie – co należy zrobić, aby skutecznie sprzedawać leki i suplementy diety w sieci. Zapraszam na relację z wydarzenia.

 

IV Forum Liderów Farmacji to 2-dniowe wydarzenie, w pierwszym dniu poświęcone producentom, w drugim – aptekom i sieciom aptecznym. Wydarzenie ma bardzo ciekawy format – w pierwszej części dnia odbywają się prelekcje, a po przerwie obiadowej – dedykowane, praktyczne warsztaty o tematyce związanej z częścią prelekcyjną. Warsztaty prowadzone są w małych grupach, co pozwala prowadzącym nawiązać ścisłą interakcję z uczestnikami, wymieniać myśli i doświadczenia.

W spotkaniu uczestniczyli głównie przedstawiciele działów handlowych oraz trade marketingu – nie dziwi więc ścisłe sprzedażowe sprofilowanie pierwszego dnia. W ostatnich miesiącach widać wyraźny wzrost zainteresowania producentów handlem elektronicznym, aby więc odpowiedzieć na rosnące potrzeby  przygotowałem prezentację: „Co decyduje o wyborze produktu w e-commerce”.

Wnioski, które wywodzą się z długoletniej praktyki na rynku e-aptek, a które starałem się przedstawić z przykładami są następujące:

  1. Aby skutecznie sprzedawać w e-commerce producent powinien zadbać o potencjalnego pacjenta na każdym etapie lejka zakupowego (od momentu zainteresowania problemem, poprzez etap rozważenia, podejmowania decyzji, na samym zakupie kończąc).
  2. Skoro w aptekach tradycyjnych stosujemy zaawansowane narzędzia merchandisingowe, dlaczego do pacjenta w Internecie chcemy mówić wyłącznie ulotką? (czyli o konieczności przygotowania i publikowania profesjonalnych i dostosowanych do internautów materiałów prezentujących produkt).
  3. Apteka internetowa jako miejsce gromadzące pacjentów zainteresowanych zakupem leków to bardzo efektywny kanał marketingowy – za ułamek budżetów reklamowych prasy czy TV precyzyjnie docieramy do potencjalnych nabywców w momencie zaistnienia potrzeby.
  4. Omnichannel to przyszłość – zapewnijmy pacjentowi takie możliwości zakupu produktów, z jakich on chce skorzystać (apteka wysyłkowa, apteka click@collect, sklepy specjalistyczne, aukcje internetowe, marketplace).

W drugiej części dnia poprowadziłem praktyczny warsztat pt. „Piramida e-commerce dla producentów. W jaki sposób od podstaw rozpocząć sprzedaż w kanale internetowym?”. Kameralna atmosfera na sali sprzyjała licznym dyskusjom, wymianie poglądów, prezentowaniu case study z praktyki trade marketerów z uczestniczących w warsztacie firm.

Bardzo dziękuję firmie Business Point za zaproszenie do współtworzenia tego ciekawego wydarzenia. Dziękuję również wszystkim uczestnikom za cierpliwość i uwagę w czasie prezentacji a osobom, które wybrały mój warsztat – za zaangażowanie, dyskusję i ciekawe przykłady. Dziękuję również Państwu za wysoką ocenę mojej pracy – mam nadzieję, że uzyskane informacje przydadzą się w codziennej praktyce.

Autor: Grzegorz Głowiak

redaktor prowadzący serwisu eapteki.info. Od 2005 roku zawodowo związany z rynkiem aptek internetowych.